سئو تکنیکال چیست؟
سئوی تکنیکال با تنظیماتی که میتوانند در وبسایت و سرور پیادهسازی شوند (مانند عناصر صفحه، پاسخهای هدر HTTP، نقشههای سایت XML، تغییر مسیرها، دادههای متا و غیره) تعریف میشود. کار فنی سئو تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر خزیدن موتورهای جستجو، نمایه سازی و در نهایت رتبه بندی دارد. به این ترتیب، سئوی فنی شامل تجزیه و تحلیل، تحقیق کلمات کلیدی، توسعه پروفایل بک لینک یا استراتژی های رسانه های اجتماعی نمی شود.
چگونه میتوان سئو تکنیکال را ارتقا داد؟
سئو تکنیکال فقط خزش و یا نمایه سازی سایت نمیباشد. برای بهبود سئو سایت خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- جاوا اسکریپت
- نقشه های سایت XML
- معماری سایت
- ساختار URL
- داده های ساخت یافته
- محتوای نازک
- محتوای تکراری
- Hreflang
- برچسب های متعارف
- 404 صفحه
- 301 تغییر مسیر
یک وب سایت که با سئو تکنیکال بهینه شده باشد دارای چه ویژگی هایی است؟
یک وب سایت از نظر فنی سالم برای کاربران سریع است و برای روبات های موتور جستجو به راحتی قابل خزیدن است. تنظیم فنی مناسب به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند یک سایت در مورد چیست و از سردرگمی ناشی از، به عنوان مثال، محتوای تکراری جلوگیری می کند. علاوه بر این، را مستقیما به صفحه مورد نظر هدایت خواهد کرد.
چک لیست سئو تکنیکال
موتورهای جستجو در نتایج جستجو به وبسایتهایی که ویژگیهای فنی خاصی را نشان میدهند رفتار ترجیحی میدهند – به عنوان مثال اتصال ایمن، طراحی واکنشگرا یا زمان بارگذاری سریع مواردی است که در سئو تکنیکال بسیار مهم است.
در زیر فهرستی از مراحل مهمی را که میتوانید برای اطمینان از پیشرفت سئوی تکنیکال خود بردارید، مشاهده خواهید کرد. با پیروی از این دستورالعملها، میتوانید اطمینان حاصل کنید که امنیت و ساختار سایت شما انتظارات الگوریتمهای موتورهای جستجو را برآورده میکند و بر این اساس در نتایج جستجو پاداش میگیرد:
- از SSL استفاده کنید.
SSL – یک فناوری امنیتی است که یک پیوند رمزگذاری شده بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می کند. شما می توانید یک سایت را با استفاده از SSL به راحتی تشخیص دهید: URL وب سایت با “https://” شروع می شود نه “http://.”
در سال 2014 گوگل اعلام کرد که میخواهد «HTTPS همه جا» را ببیند و وبسایتهای امن HTTPS در نتایج جستجو بر وبسایتهای غیرایمن ترجیح داده میشوند.
- اطمینان حاصل کنید که سایت شما قابلیت اجرا روی موبایل را نیز داشته باشد.
یک طراحی وب سایت “رسپانسیو” به طور خودکار تنظیم می شود تا بتوان آن را به راحتی در هر دستگاهی پیمایش کرد و خواند.
گوگل در مورد این واقعیت واضح است که داشتن یک سایت ریسپانسیو توسط الگوریتم های آن یک سیگنال رتبه بندی بسیار مهم در نظر گرفته می شود. و با معرفی رویکرد «اول موبایل» گوگل برای نمایه سازی محتوا، وب سایت واکنش گرا اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است.
بنابراین منطقی است که مطمئن شوید وب سایت شما کاملاً ریسپانسیو است و در بهترین فرمت ممکن برای کاربران موبایل، تبلت یا دسکتاپ نمایش داده می شود
- سرعت سایتتان را افزایش دهید
موتورهای جستجو سایت هایی را ترجیح می دهند که سریع بارگذاری شوند: سرعت صفحه یک سیگنال رتبه بندی مهم در نظر گرفته می شود.
راه های مختلفی برای افزایش سرعت سایت با سئو تکنیکال وجود دارد که عبارتند از:
- از هاست سریع استفاده کنید.
- از یک ارائه دهنده سریع DNS “سیستم نام دامنه” استفاده کنید
- درخواستهای HTTPرا به حداقل برسانید
- استفاده از اسکریپتها و افزونهها را به حداقل برسانید
- به جای چندین شیوه نامه CSS یا CSS درون خطی، از یک شیوه نامه CSS کدی که به مرورگر وب سایت برای نمایش نحوه نمایش وب سایت شما استفاده می شود استفاده کنید.
- اطمینان حاصل کنید که فایل های تصویری شما تا حد امکان کوچک هستند .
- صفحات وب خود را فشرده کنید این کار را می توان با استفاده از ابزاری به نام GZIP انجام داد
- کد سایت خود را کوچک کنید .
- از هر گونه فاصله غیر ضروری، شکسته شدن خط یا تورفتگی در HTML، CSS و جاوا اسکریپت خود خلاص شوید.
- برای بهبود سئو تکنیکال از محتوای تکراری استفاده نکنید.
محتوای تکراری می تواند برای کاربران و در واقع الگوریتم های موتورهای جستجو گوگل گیج کننده باشد. همچنین میتوان از آن برای دستکاری رتبهبندی جستجو یا کسب ترافیک بیشتر استفاده کرد.
در نتیجه، موتورهای جستجو علاقهای به آن ندارند و گوگل و بینگ به مدیران وبسایت توصیه میکنند که مشکلات محتوای تکراری را که پیدا میکنند برطرف کنند.
میتوانید مشکلات محتوای تکراری را با موارد زیر برطرف کنید:
- جلوگیری از انتشار چندین نسخه از یک صفحه یا پست CMS شما به عنوان مثال، با غیرفعال کردن Session ID در جایی که برای عملکرد وب سایت شما حیاتی نیستند و خلاص شدن از شر نسخه های چاپگر پسند محتوای شما.
- استفاده از عنصر پیوند متعارف برای اینکه موتورهای جستجو بدانند نسخه «اصلی» محتوای شما در کجا قرار دارد.
- یک نقشه سایت XML ایجاد کنید.
نقشه سایت XML فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت شما را در حین خزیدن در آن شناسایی کنند – می توانید آن را مانند یک «نقشه راه جستجو» در نظر بگیرید که دقیقاً به موتورهای جستجو می گوید هر صفحه کجاست.
همچنین حاوی اطلاعات مفیدی در مورد هر صفحه در سایت شما، از جمله:
- آخرین باری که یک صفحه اصلاح شد.
- چه اولویتی در سایت شما دارد.
- هر چند وقت یکبار به روز می شود
- و غیره میباشد.
در Bigcommerce، سایت XML شما به طور خودکار ایجاد می شود. اگر از پلتفرم دیگری استفاده می کنید، ممکن است نیاز به استفاده از یک مولد نقشه سایت برای ساختن آن داشته باشید.
- برای بهبود سئو تکنیکال، سایت خود را با کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ ثبت کنید.
Google Search Console و Bing Webmaster Tools به ترتیب ابزارهای رایگانی از گوگل و مایکروسافت هستند که به شما امکان می دهند وب سایت خود را برای نمایه سازی در موتورهای جستجوی آنها ارسال کنید.
هنگامی که آماده راه اندازی وب سایت خود هستید، باید نقشه سایت XML آن را به کنسول جستجوی گوگل و ابزار وبمستر ارسال کنید تا بتوانند سایت جدید شما را بخزند و شروع به نمایش نتایج از آن در نتایج جستجو کنند.
این خدمات همچنین به شما این امکان را می دهد که عملکرد کلی سایت خود را از نظر موتورهای جستجوگر زیر نظر داشته باشید – کارهای دیگری که می توانید با این ابزار انجام دهید عبارتند از:
- تست قابلیت استفاده از موبایل سایت شما
- دسترسی به تجزیه و تحلیل جستجو
- مشاهده بک لینک های سایت شما
- رد کردن لینک های هرزنامه