browser (مرورگر) چیست؟

opilo-bannner

کاربران اينترنت با استفاده از نرم افزارهای که به آنها “مرورگرهای وب ” گفته میشود وارد اینترنت میشوند و از منابع موجود بر روی اينترنت استفاده می نمايند. مرورگر ها توسط شرکت های متعددی پياده سازی شده اند و انواع و اقسام متفاوتی دارند و دارای نسخه های متعددی هستند . هر يک از مرورگرهای وب دارای مزايا و محدوديت های مختص به خود بوده و کاربران اينترنت می توانند متناسب با نياز خود از آنان استفاده نمايند .

مرورگر وب برنامه نرم افزاری است که دیتا را از منابع اطلاعاتی وب جهان دریافت کرده، به نمایش می گذارد و یا باز پس می فرستد. در واقع مرورگر درخواست شمارا دریافت و به سمت سرور ارسال میکند و پاسخ را بوسیله دریافت آن به صورت کدهای سمت کاربر و یکسری عملیات تبدیل آن به نمای بصری در اختیار کاربر قرار میدهد.

به طور مثال:

  1. کاربر مرورگر وب خود را باز می‌کند.
  2. کاربر به وبسایت http://google.com می رود.
  3. کاربر ، به سرور http://google.com برای صفحه خانگی درخواست ارسال می کند.
  4. سرور متوجه درخواست شده و به مرورگر با سورس صفحه پاسخ می دهد.
  5. سپس، مرورگر سورس صفحه را دریافت می‌کند و آن را به شکل وبسایتی که برای انسان قابل دیدن است تبدیل می‌کند.
  6. کاربر در کادر جستجو ”  آموزش طراحی سایت ” را تایپ می‌کند و “Enter” را فشار می‌دهد.
  7. مرورگر این داده‌ها را برای سرور ارسال میکند.
  8. سرور این داده‌ها را پردازش کرده و با صفحه‌ای که مطابق با نتایج جستجوست پاسخ می دهد.
  9. مرورگر، دوباره این صفحه را برای کاربر تولید می‌کند.

 

معرفی چند مرورگر مطرح

Google Chrome گوکل کروم

مرورگر کروم محصول شرکت گوگل و یکی از جوانترین مرورگرهای موفق دنیای وب است. اولین نسخه این مرورگر در سال ۲۰۰۸ برای ویندوز ارائه شد. رابط کاربری ساده و سریع این مرورگر سبب شده که به سرعت تبدیل به یکی از مرورگرهای جذاب میان کاربران حرفه ای اینترنت بشود.
این مرورگر بر روی تمامی سیستم عامل های مشهور قابل استفاده است. متن باز بودن آن هم به همراه حمایت گوگل باعث شده تا توجه توسعه دهندگان برنامه های جانبی و افزونه ها به کروم تا حدی باشد که هم اکنون از نظر تعداد افزونه با فاصله کمی از رقبای خود ایستاده است .

 

FireFox فایر فاکس

موزیلا فایرفاکس یک مرورگر رایگان متن باز است که از سال ۲۰۰۳ توسط بنیاد موزیلا عرضه شده است. مرورگر فایرفاکس برای نمایش صفحات از هسته ای استفاده می کند که بیشتر استانداردهای موجود وب را پوشش داده و علاوه بر آن بسیاری از استانداردهای پیشنهادی W3C را هم اجرا می کند.
فایرفاکس تقریبا برای تمامی سیستم عامل های معروف دنیا نسخه های ویژه ای عرضه کرده و بر روی آنها قابل اجرا است. پایداری و کارکرد مناسب این مرورگر در استفاده های سنگین و امکان افزایش قابلیت های بیشمار با استفاده از افزونه های رایگان و متنوع جزو قابلیت های مهم این مرورگر به حساب می آید.
در صورتی که به افزونه های زیادی نیاز دارید و روزانه با تب های فراوانی سروکار دارید، فایرفاکس بهترین گزینه برای کارهای شما است.

 

Internet Explorer یا IE

یکی از اولین مرورگرهای گرافیکی وب که تولید شرکت مایکروسافت است. این مرورگر به عنوان بخشی از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت بر روی همه نسخه های آن موجود است. اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۵ تولید شد که به عنوان بخشی از بسته پلاس ویژه ویندوز ۹۵ بود. اینترنت اکسپلورر سال ها است که بیشترین کاربر را از آن خود کرده است. اما در مبارزه با مرورگرهای جدید، کم کم در حال از دست دادن محبوبیت خود است. البته این مرورگر منسوخ شده و ویندوز در اطلاعیه اعلام کرد که از سال 2022 به بعد این مرورگر جمع آوری میشود.

 

مرورگر Opera

مرورگر Opera یک مرورگر وب است که نتایجی تازه و تمیز ارائه می دهد . مرورگر Opera خدمات رایگان ارائه می دهد و در هر دستگاهی یافت میشود.مرورگر Opera پشتیبانی قوی از کاربران خود ارائه داده است. همچنین مرورگر Opera ظاهر زیباتر و دلنشین تری نسبت به دیگر مرورگرهای اینترنتی دارد.اولین نسخه  از مرورگر Opera در سال 1995 منتشر شد.در تاریخ 12 آوریل 2016 ، شرکت سازنده از آخرین نسخه مرورگر Opera رونمایی کرد.مرورگر Opera برای سیستم عامل های اندروید،ویندوز،مک ios و لینوکس منتشر شده است.

نسخه های متفاوت مرورگر Opera :

مرورگر Opera به شما امکان می دهد که آنرا برروی رایانه شخصی ، Mac یا دستگاه تلفن همراه خود نصب کنید و به اینترنت دسترسی پیدا کنید.

نسخه های زیر با توجه به نوع دستگاه و نیازهای شما امکانات متفاوتی ارائه میدهد.

Opera Mini:

این مرورگر در درجه اول برای دستگاه های تلفن همراه ساخته شده است. دسترسی به اینترنت با استفاده از  Opera Mini در سیستم عامل های iOS ، Android ، Windows Phone ، رو PDA با Opera Mini ساده است. اپرار مینی در نظر گرفته شده است که سریعتر باشد و عملکرد بهتری را برای دستگاه های تلفن همراه ارائه دهد.

مرورگر وب Opera :

برای اندروید ، رایانه های شخصی ، Mac و Linux موجود است. مرورگر Opera دارای رابط کاربری مدرن است. برای رایانه ها و لپتاپ ها مناسب است.

 Opera Coast:

در درجه اول برای آیفون موجود است. مرورگر Opera کوست یک تجربه اینترنت امن را برای کاربران آیفون ارائه می دهد.

Opera Max:

این مرورگر Opera برای دستگاه های اندرویدی موجود است و در نظر گرفته شده است که باعث کاهش استفاده از اینترنت شما شود. با استفاده از این مرورگر ۵۰ درصد از اینترنت خود را ذخیره کنید.

مرورگر safari

یکی از جدیدترین مرورگرهای موجود در دنیا، مرورگر safari می‌باشد. مرورگر سافاری توسط شرکت اپل ساخته شده است. این مروگر بسیار قدرتمند ویژگی های مختلفی دارد ، شاید اغلب مردم اطلاع چندانی از مرورگر سافاری نداشته باشند زیرا این مرورگر توسط شرکت اپل در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد. مرورگر سافاری را می توان در دو سیستم عامل مک و ویندوز اجرا نمود. امنیت مرورگر Safari بسیار بالاست و ظاهری جذاب نسبت به سایر مرورگر ها دارد.

 

هر کدام از این مرورگرها مزیت ها و نقاط برتری خودشان را دارند. مهم این است که به عنوان یک طراح سایت با مرورگرهای مشهور آشنا باشید و آنها را امتحان کرده باشید. در نهایت براساس نیاز و علاقه خودتان می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

بهروز مقصودی
بهروز مقصودی
طراح و سئوکار و مدرس دوره‌های خصوصی طراحی وب ، سئو و دیجیتال مارکتینگ ،از سال 1389 فعالیت خودم رو به صورت رسمی شروع کردم. بعد 11 سال تجربه افتخار طراحی و سئو بیش از 500 سایت ، همچنین بیش از 100 هنرجو و کارآموز که همگی در این رشته فعالیت میکنند را در کارنامه خود دارم.

تماس در واتساپ