بازاریابی محتوا یا Content Marketing یکی از جدیدترین روش‎های ارتباط شرکت‎ها با مشتریان محسوب می‏شود. دراین شیوه تبلیغاتی، مستقیما به فروش فکر نمی‌شود بلکه بدون نیاز به تبلیغات مستقیم می‏توان محصولات خود را به فروش رساند. البته این امر زمانی محقق می‏شود که بازاریابی با تولید محتوا همراه باشد. در واقع محتوا، جزء لاینفک بازاریابی اینترنتی است. در زیر به برخی از مهمترین دلایل اهمیت محتواها در بازاریابی نوین اشاره می‏کنیم:

اهمیت تولید محتوا

tb
opilo-bannner

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یا Content Marketing یکی از جدیدترین روش‎های ارتباط شرکت‎ها با مشتریان محسوب می‏شود. دراین شیوه تبلیغاتی، مستقیما به فروش فکر نمی‌شود بلکه بدون نیاز به تبلیغات مستقیم می‏توان محصولات خود را به فروش رساند. البته این امر زمانی محقق می‏شود که بازاریابی با تولید محتوا همراه باشد. در واقع محتوا، جزء لاینفک بازاریابی اینترنتی است. در زیر به برخی از مهمترین دلایل اهمیت محتواها در بازاریابی نوین اشاره می‏کنیم:

فراگیر شدن کاربران اینترنتی، موجب شکل گیری امکان نقل و انتقال پول در فضای آنلاین، شبکه‎های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند، شده است که به تلاش ویژه ای برای گرد هم آوردن مشتریان نیاز دارد. این کار بواسطه بازاریابی محتوا صورت می‏گیرد. در بازاریابی محتوا تمامی محصولات به همراه تصاویر، ویدئوهای سخنرانی صاحبان شرکت، مطالب علمی در رابطه با شرح تولید و … در اختیار کاربران منتشر می‏شود.

اهمیت تولید محتوا
تولید محتوا با هدف بررسی تمام جزئیات محصولات، اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‏دهد که در شیوه حضوری امکان ارسال این مطالب مکانپذیر نیست و یا با محدودیت همراه است. در واقع بیان معایب و مزایای یک محصول و همچنین بیان کردن نحوه صحیح استفاده از کالاها، اصولی است که باید در بازاریابی محتوا عنوان ‏شود.
از آنجا که مشتریان و مصرف کنندگان امروزی، اطلاعات گسترده ای نسبت به یک محصول دارند، لذا یکی از نکات مهم در تولید محتوا، ارائه اطلاعاتی است که به دور از تکرار، به مواردی جدیدی اشاره کند. در واقع آنچه که در قالب یک بنر، تبلیغات تصویری و یا یک پیام ساده رسانه ای منتشر می‏شود، تنها در برگیرنده معرفی نام محصول و یک شعار نمادین است که نمی تواند تاثیرگذاری چندانی بر مصرف کنندگان داشته باشد. به همین دلیل وجود بازاریابی محتوا ضرورت پیدا می‏کند.
امروزه مصرف کنندگان می‏دانند که به دنبال چه چیز هستند و از سوی دیگر به دلیل ورود چندین شرکت در زمینه تولید یک محصول، رقابت را بیش از پیش نموده که این امر تعداد انتخاب‎های مصرف کنندگان را افزایش داده است. مشتریان با خرید یک محصول از چندین شرکت، تمامی معایب و مزایای هر یک از برندها را بررسی و با گذشت زمان، برند مورد نظر خود را انتخاب می‏کنند. به عبارت دیگر وفاداری مشتریان به یک برند، با امتحان کردن چند محصول صورت می‏گیرد. آنچه در اینجا اهمیت پیدا می‏کند، نقش شرکت‎ ها در اطلاع رسانی به مشتریان می‏باشد.
به عبارتی یک شرکت می‏تواند با استفاده از روش بازاریابی نوین که همان تولید محتوا است، تمامی ویژگی‎های محصولات خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد و آنها را در انتخاب سریعتر بهترین برند یاری کند. اما نباید از کیفیت محتوا غافل شد و باید توجه داشت که هر محتوایی قابلیت جذب مشتریان را ندارد.

شرایط تولید محتوا برای بازاریابی

شرایط تولید محتوا برای بازاریابی

تولید محتوا امری تخصصی است که توسط کارشناسان این حوزه انجام می‏شود و نمی توان بسادگی در آن فعالیت نمود. تولید محتوا نیازمند مواردی از جمله مهارت نوشتن، آشنایی با اصول بازاریابی، شناخت مخاطبان و مشتریان می‏باشد. اگر چه تولید محتوا می‏تواند در مجلات، نشریات، کاتالوگ و … انجام شود، اما معمولترین روش تولید محتوا در وب سایت صورت می‏گیرد که باید با توجه به اصول بهینه سازی وب سایت باشد. شرایط تولید محتوا برای بازاریابی نیازمند شرایط زیر می‏باشد:

توانایی جمع آوری اطلاعات متناسب با محصولات
شناخت نیازهای واقعی مخاطبان و ارائه محتواهایی متناسب با نیاز آنان
خودداری از کپی برداری و تکرار محتوا
توانایی آنالیز سایت و بررسی بازخورد مخاطبان نسبت به محتواها
بهینه سازی وب سایت و رعایت اصول سئو
تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

بسیاری تصور می‏کنند بازاریابی محتوا همان تبلیغات است این در حالی است که تبلیغات با اغراق و خلاصه گویی همراه است و در معرفی محصولات از شعارهای نمادین استفاده می‏شود. این در حالی است که در بازاریابی محتوا، موضوع مورد نظر برای مخاطبان باز و شفاف سازی می‏شود و حالت تهاجمی ندارد و کاربران با میل و رغبت خود به سمت آن می‏روند.

شعار، تعریف و تمجید یک کالا در بازاریابی محتوا جایگاهی ندارد و آنچه بیان می‏شود مبتنی بر حقیقت است و به همین دلیل مخاطب نسبت به تمامی نقاط مثبت و منفی محصولات مطلع شده که وی را برای خرید بهتر یاری می‏دهد. این امر موجب شده تا مصرف کنندگان اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به بازاریابی محتوا داشته باشند.

انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در وب سایت: در این روش، محتواها به صورت کامل، تمامی مشخصه ها و ویژگی های محصولات را شرح می‏دهد.
بازاریابی محتوا در رسانه های اجتماعی: در این روش کمپین هایی راه اندازی می‏شود که محتواهای سایت که خلاصه ای از محتوای یک صفحه است، در آنها منتشر می‏شود و در انتها نیز لینک و آدرس صفحه قرار می‏گیرد.
بازاریابی محتوا در ایمیل: خلاصه ای از محتوای سایت به ایمیل کاربران ارسال می‏گردد.
نکاتی مهم در تولید محتوا

با توجه به اینکه تولید محتوا به منظور بازاریابی انجام می‏شود، لذا رعایت برخی نکات ضرورت پیدا می‏کند از جمله:

زیبایی برای جذب مخاطبان: یکی از اصول اولیه برای بازاریابی محتوا، استفاده از طرح های گرافیکی و رنگ بندی‎ها است. در این زمینه تصاویر می‏توانند موثر باشند.
تولید محتواهای مفید: در حال حاضر حجم وسیعی از اطلاعات و محتواها در حال انتشار در وب سایت ها و یا شبکه های اجتماعی است که این امر مخاطبان را دچار سردرگمی می‏کند. توانایی رقابت با محتواها مشابه برای جلب مخاطبان بیشتر یک نکته مهم در زمان تولید محتوا می‏باشد. بدین منظور دقت در تولید محتوای مفید که بتواند به نیازهای مخاطبان پاسخ دهد، اهمیت دارد.
تولید محتوا از منابع معتبر: یکی از نکات مهم در تولید محتوا، استفاده از منابع معتبر است. زمانی که اطلاعاتی در اختیار کاربران قرار می‏گیرد، باید دقیق باشند. شایعه پراکنی، استفاده از گفته های عامیانه بدون هیچ منبع موثق و … مخاطبان را نسبت به محتوا بی اعتماد می‏سازد و از سوی دیگر موجب انتشار اخبار و اطلاعات خلاف واقع در جامعه می‏شود که پیامدهای سوئی را به دنبال دارد.

بهروز مقصودی
بهروز مقصودی
طراح و سئوکار و مدرس دوره‌های خصوصی طراحی وب ، سئو و دیجیتال مارکتینگ ،از سال 1389 فعالیت خودم رو به صورت رسمی شروع کردم. بعد 11 سال تجربه افتخار طراحی و سئو بیش از 500 سایت ، همچنین بیش از 100 هنرجو و کارآموز که همگی در این رشته فعالیت میکنند را در کارنامه خود دارم.

تماس در واتساپ